پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر آقای سید علی حسینی سیستانی

بسمه تعالی
رؤیت هلال ماه شوال در شامگاه امروز سه شنبه 29 ماه مبارک رمضان با چشم غیر مسلح ثابت شد، بنابراین فردا چهارشنبه اول ماه شوال و روز عید سعید فطر است.
ان شاء الله بر همه مسلمانان مبارک باشد.
دفتر آقای سیستانی (مد ظله)

پرسش و پاسخ » نماز جماعت

۱ پرسش: اگر داخل صف یک جماعت بودیم ولی بخاطر عدم احراز عدالت امام جماعت نمیخواهیم با آنها جماعت بخوانیم ایا می توانیم نمازمان را بین آنها فرادی بخوانیم؟
پاسخ: اگر مفسده اى (مانند اینکه به سبب فاصله افتادن بین نماز گزاران موجب اختلال در جماعت دیگران شوید و یا اینکه موجب شود که دیگران به باور اینکه شما اورا عادل مى دانید به او اقتدا نمایند و یا اینکه نماز جهرى خود را اخفات بخوانید) مترتب نشود اشکال ندارد.
sistani.org/25524
۲ پرسش: در نماز جماعت باید چه شرایطی در امام جماعت محقق شود تا بتوانیم به او اقتدا کنیم؟
پاسخ: مهم در امام جماعت احراز عدالت وصحت قرائت است و عادل کسی است که کارهایی را که بر او واجب است بجا آورد ، و کارهایی را که بر او حرام است ترک کند .
و نشانه عدالت این است که در ظاهر شخص خوبی باشد، که اگر از اهل محل یا همسایگان، یا کسانی که با او معاشرت دارند حال او را بپرسند ، خوبی او را تصدیق نمایند .
sistani.org/25522
۳ پرسش: اگر وارد مسجدی شدیم و جماعتی برگزار شده بود ایا می توانیم همزمان نمازمان را فرادی بخوانیم؟
پاسخ: خواندن نماز فرادا در جایی که نماز جماعت برپا مى شود چنانچه هتک امام جماعت بوده وعدالت وى را زیر سؤال ببرد و او مستحق چنین هتکى نباشد حرام است . ولى نمازش صحیح است. ولی اگر چنین چیز متعارف باشد که یک بخش مسجد نماز جماعت می خوانند و بخش دیگر نماز فرادا، خواندن نماز فرادا اشکال ندارد.
sistani.org/25523
برای ارسال سوال جدید اینجا را کلیک کنید
العربية فارسی اردو English Azərbaycan Türkçe Français