پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر آقای سید علی حسینی سیستانی

پرسش و پاسخ » مهریه

۱ پرسش: می توان به جای مهریه ای که در هنگام عقد مورد قرار گرفته شده معادل ان چیزی دیگر داد مثلا به جای سکه طلا پول و یا چیز دیگری داد؟
پاسخ: مهر که در ذمه زوج مستقر است همان است که در متن عقد ذکر شده است و در مرحله اداء اگر بر چیز دیگر توافق شد اشکال ندارد.
sistani.org/13936
۲ پرسش: مهریه ای که ضمن عقد نکاح با رضایت طرفین بدون در نظر گرفتن تاریخ تادیه تعیین شده وعقد وازدواج صورت گرفته , آیا اگر زن بعد از ازدواج از آن صرف نظر کند ومطالبه نکند از ذمه مرد ساقط میشود یا در هر صورت باید پرداخت شود؟
پاسخ: اگر زن ببخشد از مرد ساقط می شود.
sistani.org/13937
۳ پرسش: حکم زنی که بچه دار نمی شود چیست؟ آیا شوهر با وجود علاقه زن به زندگیش اورا به خاطر باردار نشدن طلاق دهد، باید هنوز مهریه بپردازد؟
پاسخ: باید مهر اورا تماماً بدهد.
sistani.org/13942
۴ پرسش: خانمی که در سال ۱۳۵۵ ازدواج کرده و مهر او ۵۰۰۰۰ تومان معین شده حالا چقدر باید به او داده شود ؟
پاسخ: در مواردى که مقدار بدهى با توجه به گرانی قیمتها کم ارزش شده است بدهکار همان مقدار بدهی را باید بپردازد حتی اگر قیمت پول به لحاظ قیمت اجناس یک دهم قیمت قبل شده باشد ولی اگر ارزش ان به حدی پایین بیاید که اصلا ان مقدار پول در چنین زمینه ای قابل توجه نباشد مثلا یک بیستم قیمت قبل شده باشد احتیاط واجب این است که مصالحه کنند.
sistani.org/13943
۵ پرسش: در صورتی که سند ازدواج راجع به موعد پرداخت مهریه چیزی قید نشده باشد آیا مهریه از ابتدای ازدواج به زوجه تعلق دارد و وی می تواند در هر زمانی آنرا طلب کند و شوهر هم موظف به پرداخت آن است یا آنکه فقط در موقع طلاق ؟
پاسخ: مهریه از ابتدای ازدواج ملک زوجه است و اگر قرینه ای بر تاخیر نباشد حق مطالبه دارد .
sistani.org/13944
۶ پرسش: کسی‌که مهر به همسرش بدهکار است و قصد پرداخت آن را هم دارد آیا تا میزان مهر به وی خمس تعلق می گیرد اگر عملا مهر را به همسرش نپردازد حکمش چیست؟
پاسخ: مهر مانند بقیه دیونی که برای مؤونه است در سال اول از موجودی کسر می شود و در سالهای بعد کسر نمی شود.
sistani.org/13946
۷ پرسش: آیا می توان مهریه را صداقت در زندگی و از این قبیل قرار داد؟
پاسخ: خیر، مهریه باید مالیت داشته باشد.
sistani.org/13948
۸ پرسش: منظور از عند المطالبه بودن مهریه چیست. آیا اگر با قرض بتوان آن را پرداخت صحیح است. اگر مهریه را زیاد قرار دهند ولی قرار بگزارند که بعد از عقد آن را ببخشند درست است یا نه؟
پاسخ: عند المطالبه یعنی هرگاه درخواست کندو قرض کردن برای پرداخت اشکال ندارد و مورد اخیر هم اشکالی ندارد.
sistani.org/13949
۹ پرسش: آیا یک زن با مهریه خود می تواند به حج واجب مشرف شود ؟
پاسخ: بله .
sistani.org/13950
۱۰ پرسش: زنم پس از ترک منزل حجابش را کنار گذاشته وبه اعمال خلاف شرع مشغول شده، اکنون می خواهم او را طلاق بدهم اما او از من مهریه اش را (۵۰۰ دلار) می طلبد فکر می کنم از آنجا که او تقاضای طلاق نموده و با رفتارهایش در ازدواج عهد شکنی نموده است مستحق آن نیست لطفا ً مرا راهنمائی کنید؟
پاسخ: شما مهریه را مدیون هستید و چنانچه او نبخشد باید پرداخت نمائید و می توانید طلاق اورا منوط به بخشیدن مهر نمائید.
sistani.org/13951
۱۱ پرسش: در مواردی که مهر المثل ثابت می شود آیا مهر المثل نکاح دائم را ضامن است یا منقطع ؟
پاسخ: مهر المثل نکاح دائم .
sistani.org/11676
۱۲ پرسش: مهریه تعیین شده از طرف خانواده ای که من به خواستگاری دختر آنها رفتم ۳۱۳ سکه بود آیا این صحیح و طبق سنت رسول الله (ص) است وآیا این ازدواج می تواند اهداف ازدواج را تأمین کند؟
پاسخ: مستحب است مهریه بیش از مهر السنة نشود که معادل ۵۰۰ درهم نقره است = ۱۲۵۰ گرم نقره.
sistani.org/13953
۱۳ پرسش: درصورتی که شوهر پرداخت مهر زن را به تأخیر بیاندازد تا روزی که تصادفا در اثر حادثه ای شوهر بمیرد و عملا ً توان پرداخت مهر از او سلب شود وترکه ای که ارزش معادل مهر را داشته باشد بجا نگذارد حکم شرعی چیست؟
پاسخ: مهر به عهده شوهر است و حکم بقیه دیون را دارد چنانچه هیچ دینی بر شوهر شما نبوده می توانید معادل مهر خود را از ترکه بردارید.
sistani.org/13954
۱۴ پرسش: اگر زنی بمیرد و در ایام حیات مهریه خود را طلب نکرده باشد آیا وُراث ایشان می تواند مهریه را مطالبه کند؟
پاسخ: می تواند.
sistani.org/13955
۱۵ پرسش: در صورتی که زوجه تمام مهریه ای که بر ذمّه زوج می باشد را در عوض طلاق به او ببخشد یا ذمه او را نسبت به تمام آن در عوض طلاق ابراء نماید یا در مورد تمام آن در عوض طلاق رضایت دهد وزوج او را قبل از نزدیکی ودخول طلاق دهد آیا زوجه باید نصف آن مهریه را به زوج پرداخت نماید ؟
پاسخ: بلی باید پرداخت نماید.
sistani.org/13957
۱۶ پرسش: در صورتی که مطابق نظر شریف حضرتعالی عدم بکارت (ثیوبت) عیب محسوب می شود بفرمائید: آیا صرف عدم بکارت (ولو بکارت به صورت شرط یا وصف در نکاح نیامده باشد) موجب حق فسخ یا تقلیل مهرّیه به نفع زوج می شود؟
پاسخ: صرف عدم بکارت (که عقد به نحو اشتراط مبنیّ بر آن واقع نشده است) موجب حق فسخ نمی شود وشوهر می تواند تفاوت بین مهر باکره وثیّب را بالنسبه از کسی که فریب دهنده بگیرد.
sistani.org/13958
۱۷ پرسش: من با همسرم حدود یک سال است اختلاف داریم ایشان مطالبه مهرشان را میکند و مبلغ آن سنگین است از طرفی با ایشان صحبت کرده بودم تا این مبلغ را در آینده بعد از استطاعت مالی به ایشان بپردازم از طرفی دیگر ایشان در بین جمعی از بزرگان چندین مرتبه گفته اند که حاضر به ادامه زندگی با اینجانب نیستند و طلاق می خواهند ولی چون قوانین به نحوی است می توانند این مبلغ را بگیرند از اقدام قانوانی امتناع کرده و مرا اسیر کرده اند از طرفی وضعی را ایشان بوجود اورده اند از نظر شرعی برای من مشکلاتی بوجود آورده است .
با توجه به موارد فوق الذکر وضع شرعی پرداخت مهریه چگونه است ؟
پاسخ: شما بدهکارید و در صورت امکان باید بپردازید مگر این‌که زمانی برای پرداخت آن معین کرده باشید و اگر زمانی معین نکرده اید و تاکنون دخول صورت نگرفته همسرتان می تواند تمکین نکند تامهر بگیرد .
sistani.org/13959
۱۸ پرسش: در صورتی که مطابق نظر شریف حضرتعالی عدم بکارت (ثیـبوبت) عیب محسوب می شود بفرمائید: آیا صرف عدم بکارت (ولو بکارت به صورت شرط یا وصف در نکاح نیامده باشد) موجب حق فسخ یا تقلیل مهرّیه به نفع زوج می شود؟
پاسخ: صرف عدم بکارت (که عقد مبنیّ بر آن واقع نشده است) موجب حق فسخ نمی شود و شوهر می تواند تفاوت بین مهر باکره و ثیّب را بالنسبه کم کند .
sistani.org/11710
۱۹ پرسش: زن غیر مدخوله ای که شوهرش فوت کرده آیا تمام مهرش را از مال شوهر می گیرد یا نصف مهر را ؟
پاسخ: مستحق نصف مهر است و سزاوار است که نسبت به دیگر سائر ورثه با او مصالحه کنند .
sistani.org/13960
برای ارسال سوال جدید اینجا را کلیک کنید
العربية فارسی اردو English Azərbaycan Türkçe Français