پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر آقای سید علی حسینی سیستانی

پرسش و پاسخ » نفاس

۱ پرسش: بعضی از فقهاء خون بعد از عمل جراحی سزارین را (دم جروح) می دانند، به نظر حضرتعالی خون مزبور نفاس است و موجب غسل می گردد؟
پاسخ: اگر از مجرای طبیعی خارج شود نفاس حساب می شود.
sistani.org/14588
۲ پرسش: احکام نماز خانمی که عمل سزارین را انجام داده است چیست ؟
پاسخ: خونی که بعد از سزارین از مجرای طبیعی خارج می شود مانند خونی است که بعد از ولادت طبیعی خارج می شود اگر خون جراحت نباشد نفاس محسوب می شود.
sistani.org/14589
۳ پرسش: احکام نفاس زنی که زایمان کرده به طور مفصل چیست.
پاسخ: خونى که زن پس از بیرون آمدن اولین جزء بچّه از شکم در فاصله ده روز مى بیند به شرط اینکه خون زایمان بر آن صدق کند ، خون نفاس است. و خون ما قبل آن نفاس نیست. و کمترین مقدار خون یک لحظه و حد اکثر آن ده روز است و بیشتر از آن نفاس نیست. و اگر خون نفاس از ده روز بگذرد ، چنانچه زن در حیض عادت عددیه داشته باشد ، به اندازه روزهاى عادت او نفاس ، و بقیه استحاضه است .
و اگر عادت ندارد ، تا ده روز نفاس ، و بقیه استحاضه مى باشد. و اگر عادت خود را فراموش کرده باید عادت را بالاترین عددى فرض کند که احتمال مى دهد. و آنچه بر حائض واجب است بر نفساء هم واجب مى باشد .
و بنابر احتیاط واجب توقف در مسجد و دخول آن بدون عبور ، و عبور از مسجدین (مسجد الحرام و مسجد پیغمبر صلى ‏الله‏ علیه ‏و ‏آله‏ وسلم) و خواندن آیات سجده واجب ، و تماس با خط قرآن و نام خدا ، بر زن نفساء حرام است.
sistani.org/25390
برای ارسال سوال جدید اینجا را کلیک کنید
العربية فارسی اردو English Azərbaycan Türkçe Français