پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر آقای سید علی حسینی سیستانی

پرسش و پاسخ » ژلاتین

۱ پرسش: خوردن ژلاتین چه حکمی دارد ؟
پاسخ: اگر شک کنید که ژلاتین ، از گیاه گرفته شده یا از حیوان ، خوردن آن جایز است و تفحص لازم نیست ، ولی اگر بدانید که از حیوان گرفته شده و از تذکیه شرعی آن مطمئن نباشید خوردن آن جایز نیست حتی ـ بنا بر احتیاط واجب ـ اگر از استخوان های حیوان فراهم شده باشد.
بلی اگر علم و یقین داشته باشیم که مواد آن استحاله شده و در ضمن عملیات شیمیایی دگرگون شده است خوردن آن مطلقا اشکال ندارد. اما این امر ثابت نشده است.
sistani.org/11949
۲ پرسش: در غرب، چیزی به نام ژلاتین ساخته می شود و آن را در بسیاری از نوشیدنی و خوارکی ها داخل می کنند، ما که نمی دانیم آن ژلاتین از چه چیز گرفته شده است از گیاه یا حیوان؟ و اگر از حیوان گرفته شده باشد آیا آن، از استخوان او بر گرفته شده و یا از بافت های محیط بر استخوان، چنان چیزی را می توانیم بخوریم در حالی که نمی دانیم آن حیوان، حلال گوشت بوده یا حرام گوشت؟
پاسخ: اگر شک داشته باشیم که آن، از گیاه برگرفته شده و یا از حیوان، خوردن آن جایز است ولی بنابر احتیاط اگر بدانیم که از حیوان گرفته شده و تذکیه شرعی آن محرز نباشد خوردن آن جایز نیست حتی اگر از استخوان های حیوان فراهم شده باشد. بلی اگر علم و یقین داشته باشیم که موادّ آن استحاله پیدا کرده و در ضمن عملیات شیمیایی دگرگون شده است خوردن آن مطلقاً بی اشکال است و می توان آن را خورد. چنانکه می توان مقداری از آن را داخل غذای دیگر کرد که در آن مستهلک شود با وجود شک در تذکیه آن حیوان.
sistani.org/13021
۳ پرسش: حکم استفاده از داروهای تقویتی که از ژلاتین طبیعی یا مصنوعی (کبسول) در کشور اسلامی ساخته شده است چیست؟
پاسخ: مصرف آن اشکال ندارد.
sistani.org/14160
۴ پرسش: در بیشتر کپسولهای دارویی و غیر دارویی نوشته شده که حاوی ژلاتین است که در واقع روکش جلد کپسول است حکم خوردن ان چیست با توجه به اینکه این داروها خارج تهیه میشود ؟
و ننوشته که از ژلاتین حیوانی یا گیاهی است.
پاسخ: اگر علم به نجاست ندارید استفاده اشکال ندارد .
sistani.org/12606
۵ پرسش: اینجا در اروپا در خیلی از مواد غذایی از ( ژلاتین ) حیوانی استفاده میشود که از استخوان حیوانات ذبح اسلامی نشده گرفته می شود . آیا خوردن این مواد غذایی حرام است ؟
پاسخ: اگر شک کنید که ژلاتین از گیاه گرفته شده یا از حیوان، خوردن آن جایز است و تفحص لازم نیست، ولی اگر بدانید که از حیوان گرفته شده و از تذکیه شرعی آن مطمئن نباشید خوردن آن جایز نیست حتی ـ بنا بر احتیاط واجب ـ اگر از استخوان های حیوان فراهم شده باشد.
بلی اگر علم و یقین داشته باشیم که مواد آن استحاله شده و در ضمن عملیات شیمیایی دگرگون شده است خوردن آن مطلقا اشکال ندارد، اما این امر ثابت نشده است.
sistani.org/12592
برای ارسال سوال جدید اینجا را کلیک کنید
العربية فارسی اردو English Azərbaycan Türkçe Français