پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر آقای سید علی حسینی سیستانی

پرسش و پاسخ » سرقت

۱ پرسش: آیا مسلمان می تواند در یک کشور اروپایی و یا آمریکایی از دارایی کفار بدزدد؟ و آیا او می تواند برای به دست آوردن پول از راههایی که نزد خود آنان معمول است، چاره اندیشی کند؟ و بدان وسایل توسل جوید؟
پاسخ: به طور کلی سرقت اموال عمومی و خصوصی جایز نیست، و نیز تلف کردن آن هم جایز نیست حتی اگر چنان عملی به آبروی اسلام و مسلمانان لطمه وارد نسازد ولی نسبت به تعهد ضمنی ای که هنگام گرفتن ویزا از آن دولت داده است خیانت و فریبکاری و بر خلاف امانتداری محسوب گردد، زیرا عهدشکنی و فریبکاری به هر کس و به هر صورت باشد، حرام است.
sistani.org/13022
۲ پرسش: زید موتورش را به نگهبان آپارتمان سپرده که مواظب آن باشد لکن به سرقت رفته آیامیتواند قیمت آنرا از نگهبان مطالبه نماید ؟
پاسخ: اگر در نگهداری کوتاهی کرده باشد ضامن است .
sistani.org/13023
۳ پرسش: آیا پولی که فرزندی بدون اجازه پدر خود از جیب او برمیدارد در حالی که پدرش خرج اورا میدهد حرام است؟
پاسخ: حرام است و باید مبالغی که برداشته به همان جا پس بدهد.
sistani.org/13024
۴ پرسش: بنده در سنین کوچکی ام چند باری چیز و پول از اشخاصی دزدیده ام که اکنون جای یکی از آنها را نمیدانم و دو نفر دیگر نیز فوت کرده اند حالا وظیفه من چیست؟
پاسخ: نسبت به آن که جایش را نمیدانید اگر پس از تفحص مایوس شدید به همان مقدار به فقیر متدین صدقه بدهید و نسبت به آنها که فوت کرده‌اند به ورثه آنها برسانید.
sistani.org/13025
۵ پرسش: اگر شخصی چیزی را دزدیده باشد و بعداً پشیمان شده می خواهد به صاحبش برگرداند ولی دسترسی ندارد. لطفاً در این زمینه حکم فرمایی؟.
پاسخ: اگر از یافتن صاحبش مأیوس شده به فقیر متدین صدقه بدهد.
sistani.org/13026
۶ پرسش: شخصی از طریق اینترنت توانسته است کاری کند که به هنگام خرید کالا به جای پرداخت پول از کارت اعتباری خود به حساب موبایل اشخاص دیگر این پول نوشته شود حال که وی توقیف شده و مبلغ سرقت وی بسیار می باشد و مال باخته ها شکایت دارند آیا قطع ید در این جا جاری است؟
پاسخ: گرچه مرتکب حرام شده ولی حد سرقت بر او جاری نمی شود.
sistani.org/13027
برای ارسال سوال جدید اینجا را کلیک کنید
العربية فارسی اردو English Azərbaycan Türkçe Français