پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر آقای سید علی حسینی سیستانی

پرسش و پاسخ » پزشکی

۱ پرسش: موی سر برخی بانوان در شرایطی می ریزد آیا آنان می توانند به پزشک مرد مراجعه کنند و به قصد درمان، موهای خود را به او نشان دهند اعم از آنکه ریزش مو برایشان زحمت داشته باشد و یا فقط به نیت زیبایی مراجعه کنند؟
پاسخ: بر فرض وجود زحمت طاقت فرسا جایز است و الا جایز نمی باشد.
sistani.org/14155
۲ پرسش: آیا شخص مبتلا به بیماری ایدز می تواند با شخص سالم ازدواج کند؟
پاسخ: آری، ولی نمی تواند طرف را فریب دهد یعنی خود را به هنگام خواستگاری سالم معرفی کند با این که خود می دانسته است که بیمار است، همچنانکه بر او جایز نیست با همسرش مقاربت کند که به سرایت ویروس منتهی می شود و اما مجرد احتمال سرایت با وجود عدم یقین اجتناب از نزدیکی واجب نیست البته پس از توافق و تحصیل رضایت طرف.
sistani.org/14156
۳ پرسش: ماده انسولین که در معالجه بیماری قند تزریق می شود گاهی اوقات از پانکراس خوک گرفته می شود آیا استفاده از چنین انسولینی جایز است؟
پاسخ: تزریق این انسولین مانعی ندارد.
sistani.org/14157
۴ پرسش: گاهی پزشک معالج، لازم می بیند که بخشی از بدن زن نامحرم را باز کند و احیاناً ممکن است آنجا، از جاهای حساس باشد جز آلت تناسلی آیا باز کردن بدن نامحرم به هنگام معاینه و یامعالجه جایز است؟
اولاً: با وجود پزشک زن هر چند با پرداخت ویزیت گران؟
ثانیاً: بیماری چندان مهم نیست ولی به هرحال او مریض شده و به پزشک مراجعه کرده است.
ثالثاً: اگر پزشک بخواهد به آلت تناسلی نگاه کند حکم آن چیست؟
پاسخ: ۱ـ با وجود پزشک زن، مراجعه به پزشک مرد جایز نیست مگر آنکه حق ویزیت آنقدر زیاد باشد که او از عهده پرداخت آن ناتوان باشد.
۲ـ و اگر در آن صورت ترک معالجه به ضرر و زیان افتد و یا به رنجی گرفتار شود که تحمل پذیر نیست، جایز است.
۳ـ به هر تقدیر باید به اندازه ضرورت و ناچاری اکتفا شود و اگر معالجه بدون نگاه مستقیم میسر باشد مانند نگاه در صفحه مانیتور و یا در آینه احتیاط ترک نشود.
sistani.org/14158
۵ پرسش: کار طبابت ایجاب می کند که پزشکان بعضی خانمهای بیمار را با دقت معاینه کنند و چون در کشورهای اروپایی درآوردن لباسهای رویی به هنگام معاینه کاری معمول است آیا پرداختن به شغل پزشکی در آنجا و به این صورت جایز است؟
پاسخ: با اجنتاب از نگاه کردن و دست زدن که حرام می باشند، جایز است فقط به مقداری که تشخیص بیماری به آن بستگی نگاه کند نه بیشتر.
sistani.org/14159
۶ پرسش: مراجعه یک خانم به دکتر مرد در صورتی که دکتر زن حاذق تر از وی را سراغ نداشته باشد چه حکمی دارد ؟ و همچنین جهت انجام عمل پزشکی مثل سونوگرافی و رادیولوژی رجوع یک خانم به پزشک مرد چه حکمی دارد ؟
پاسخ: اگر زن برای علاج مرضی ناچار شود که نزد پزشک مرد برود و آن پزشک به لحاظ تخصص بهتر باشد و یا عنایت بیشتری به مریض می نماید، رفتن نزد پزشک مرد اشکال ندارد. و چنانچه معالجه متوقف بر نگاه به بدن زن یا لمس آن با دست باشد جایز است. و چنانچه بتواند به یکی از آن دو (دیدن و لمس) اکتفا کند دومی جایز نیست.
sistani.org/12086
۷ پرسش: در مورد زنی که پزشک است و گاهی اوقات مجبور به معاینه مردان و لمس انها می شود آیا اشکال دارد ؟
پاسخ: اگر ضرورت باشد و دکتر جایگزین مرد نباشد اشکال ندارد.
sistani.org/14163
۸ پرسش: کادر پزشکی در بیمارستان چه موقعی باید بعد از لمس فردی که در حالت مرگ است غسل نماید ؟
پاسخ: غسل نمی خواهد مگر اینکه بدن میت سرد شده باشد .
sistani.org/12087
۹ پرسش: در یک رشته پزشکی مشغول تحصیل هستم و در کلاس درس مجبوریم به جسد یا اجزای آن به طور جداگانه دست بزنیم تکلیف چیست ؟
پاسخ: اگر با دستکش به جسد میت دست بزنید موجب غسل نمی شود ولی اگر بدون دستکش به بدن میت دست بزنید غسل واجب می شود، بله اگر به بعضی اجزاء کوچک جدا شده میت بدون دستکش دست بزنید آن هم موجب غسل نمی شود مانند خورد استخوان.
sistani.org/12088
۱۰ پرسش: به منظور مرتفع نمودن بوی بد دهان و نیز کشتن میکروب های دهان و لثه ها آیا استفاده از دهان شوهای محتوی الکل بلا اشکال است یا خیر ؟ دهان شوهای مذکور از نظر پزشکی برای غرغره در دهان است و فرو بردن آنها مضر است ؟
پاسخ: به نحو مذکور مانعی ندارد .
sistani.org/12093
۱۱ پرسش: حکم کالبد شکافی بدن میت برای رشته اموزش پزشکی چیست ؟
پاسخ: اگر فراگیری تخصص پزشکی بر آن متوقف باشد و دانشجوی پزشکی بداند که با گرفتن تخصص در این رشته سبب حفظ جان مسلمانى هر چند در آینده گردد و یا اینکه پیشگیری از بیماریهای خطرناک در جامعه اسلامى بر آن متوقف باشد به مقدار ضرورت اشکال ندارد.
sistani.org/25447
برای ارسال سوال جدید اینجا را کلیک کنید
العربية فارسی اردو English Azərbaycan Türkçe Français