پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر آقای سید علی حسینی سیستانی

پرسش و پاسخ » خمس

۱ پرسش: من کاسبم سال هاست کار می کنم ولی تابه حال خمس ام را حساب نکردم
سال خمسی من کی است؟
چه چیزهایی باید هر سال حساب کنم؟
خمس سالهای قبل که تابه حال پرداخت نکردم چی؟
اگر یادم نباشد که مازاد سرمایه من در سالهای قبل چه مقدار بوده چیکار کنم؟
ابا بر وسایل شخصی (غیر از سرمایه کار) مانند ماشین، فرش، لباس، یا خانه شخصی که میخریم خمس تعلق می گیرد؟
پاسخ: اولین روز شروع به کار، سرسال شما است و هرسال در آن روز باید خمس آنچه را باقى مانده است بپردازید چه پول نقد باشد و چه مواد مصرفى، مانند آذوقه اى که باقى مانده و همچنین اثاث و لباس و مانند آن، اگر در سال اول خرید از آن استفاده نشده باشد. و نسبت به سالهاى گذشته که خمس نداده اید باید همین محاسبه را انجام دهید چـون آنچه سر سال بـاقى مى مانده و بدون پرداخت خمس مصرف نموده اید خمس آن در ذمه شما باقى است . و اگر مقدار خمسى که به ذمه است مشکوک بود نسبت به مقدار معلوم باید بپردازید هر چند تدریجا و نسبت به مقدار مشکوک بنا بر احتیاط واجب باید با وکیل مرجع مصالحه کنید به این صورت که اگر احتمال وجوب خمس در مبلغى ۵۰% باشد نصف خمس آن مبلغ را بپردازید . و اما خانه و اثاث و ماشین و سایر وسایل زندگى را اگر با درآمد سال خریده و استفاده نموده اید خمس ندارد.
sistani.org/12380
۲ پرسش: با خریدن منزل جدید آیا بر منزل قدیم که قبلا در ان سکونت داشتیم خمس واجب است؟
پاسخ: منزلى که انسان در آن ساکن است و حد اقل در سال اول خمسى از آن بى نیاز نشده است خمس ندارد و اگر کسى منزل جدید تهیه کند و منزل سابق را نیز نگه دارد در صورتى که نیاز به تغییر مسکن فقط از جهت کوچک بودن منزل سابق باشد که نیاز او را برطرف نمى ساخته است باید از منزل نو به مقدار قیمت منزل کهنه خمس بدهد و اگر تغییر مسکن به دلیل خارج شدن منزل سابق از استفاده به دلیل ویرانى یا عدم تمکن از زندگى در آن منطقه یا هر سبب دیگر باشد خمس در منزل جدید واجب نیست مگر این که استفاده از منزل قدیم به صورتى دیگر ممکن باشد مثلا بتواند فرزند خود را در آنجا ساکن کند یا آن را اجاره دهد یا انبار قرار دهد که اگر این گونه استفاده کند بازهم خمس واجب نیست. ولى اگر با امکان استفاده آن را بدون دلیل رها کند باید همان مقدار خمس که گفته شد بپردازد.
sistani.org/25405
۳ پرسش: قبلا من مستاجر بودم و در طی چند سال مثلا سال اول زمین خریدم و سال بعد مصالح ساخت منزل را خریدم و سالهای بعد کم کم خانه را ساختم آیا بر زمین و مصالح و خانه نیمه کاره که می ساختم خمس واجب است؟
پاسخ: اگر شما طبق عرف محل سکونت، ملزم به تهیه منزل مسکونى ملکى براى خانواده باشید به طورى اگر اکتفا به منزل استیجارى کنید ، عرف شما را نسبت به حقوق خانواده وتامین آینده آنها مقصر مى داند خمس بر زمین و مصالح و خانه نیمه کاره که در طی سالها ساخته شد واجب نیست.
sistani.org/25404
۴ پرسش: آیا پولی که از بیمه می رسد و نیز حقوق بازنشستگی و یا دیه ای که در وسط سال دریافت می شود متعلق خمس است؟
پاسخ: اگر پول بیمه تا سر سال صرف در مؤونه نشود خمس تعلق می گیرد، ولی به دیه شرعی خمس تعلق نمی گیرد و نسبت به حقوق بازنشستگی اگر کسر بخشی از حقوق توسط دولت در دوران کارمندی به عنوان تملک دولت با موافقت کارمند باشد حقوق بازنشستگی خمس ندارد مگر پس از قبض مال وگذشتن یک سال تمام (وارد شدن به حساب کافی نیست).
ولی اگر کسر بخشی از حقوق توسط دولت به عنوان قرض باشد که آن را پس از بازنشستگی تدریجا می پردازد مقدار کسر شده خمس دارد ودر این صورت کارمند می تواند هر ماه به مقدار کسر شده ماهیانه را خمس بدهد و نیز می تواند همه حقوق دریافتی را خمس بدهد تا وقتی که تمام مبلغ کسر شده در طول دوران کارمندی پایان یابد.
sistani.org/12381
۵ پرسش: آیا در منافع اموال صغیر و سفیه خمس واجب است؟
پاسخ: بله خمس دارد و وظیفه ولیّ اوست که باید خمس آنها را از اموالشان بدهد.
sistani.org/12382
۶ پرسش: اگر شخصی از برخی اقلام مورد نیاز مثل لباس و زینب الات که استفاده شده است بی نیاز شود آیا خمس آنها واجب است؟
پاسخ: خمس آن لازم نیست.
sistani.org/12383
۷ پرسش: چندین سال پیش با ۱۰۰ ملیون وام، خانه ای خریداری کردم، و در این چند سال در حال پرداخت اقساط آن وام هستم، آیا در این سال ها خمس بر من واجب است یا بخاطر اینکه مقروض هستم معاف از خمس می شوم؟
پاسخ: اگر در سال اول سکونت در آن خانه به اندازه کل وام سود داشتید، سر آن سال خمسی خمس بر شما لازم نیست هرچند وام خود را تصفیه نکردید.
و اگر در سال اول، کل سود کمتر از مقدار وام بود، مثلا ۱۰ ملیون سود داشتید، سر همان سال خمسی می توانید مقدار سود را از کل وامی که اقساط آن را پرداخت نکردید کسر کنید، و در فرض سؤال: اگر در سال دوم ۳۰ ملیون سود داشتید باز هم خمس بر شما واجب نیست.
و به طور کلی: می توانید در سال های خمسی بعدی هم باقی مانده وامی که هنوز اقساط آن را پرداخت نکردید و آن را در سال های قبل استثنا نکردید را از درآمد همان سال ها کسر کنید، البته به شرطی که در کل این سالها در خانه ساکن بوده باشید.
sistani.org/25956
۸ پرسش: دانشجو که پدرش یا دانشگاه به او پول می دهند و همچنین خانم خانه داری که شوهرش به او پول می دهد و پس انداز می کند یا کسی که شغل ندارد ولی کسی هست که برای او پول می فرستد، ایا خمس باید بدهند یا خیر؟ چون شغل ندارند.
پاسخ: آنچه یک سال از تاریخ دریافت آن میگذرد و هزینه زندگی نشود خمس دارد.
sistani.org/25401
۹ پرسش: مبلغی را که به عنوان ودیعه به مؤجر می دهیم، خمس دارد؟
مبلغی را که به عنوان ودیعه از مستأجر می گیریم، خمس دارد؟
پاسخ: در فرض اول سوال خمس دارد و اگر سر سال خمسی گرفتن ودیعه (قرض) ممکن نباشد باید در زمان دریافت فورا خمس آن را بدهید و در فرض دوم سوال خمس ندارد.
sistani.org/12386
۱۰ پرسش: من کم کم خانه ای را ساختم ولی به علت داشتن قرضهای فراوان و اقساط وام، منزل را اجاره دادم تا بتوانم اقساطش را پرداخت کنم و بعدا در آن سکونت کنم، ایا خمس این منزل واجب است؟
پاسخ: اگر کسی نتواند برای خود مسکن تهیه کند مگر اینکه مبلغی را قرض یا وام بگیرد و با آن مسکن را طی چند سال بنا کند سپس با اجاره دادن مسکن قرضها یا اقساط خود را بازگرداند، پس چنانچه تهیه مسکن مناسب شأن او باشد (به نحوی که بدون آن نسبت به حق خانواده و آینده انها مقصر شمرده شود) خمس ندارد، و در غیر این صورت باید هر سال معادل اقساط پرداختی اصل وام یا قرض مصرف شده از قیمت فعلی خانه خمس داده شود.
sistani.org/25406
۱۱ پرسش: آیا سکه های بهار آزادی جزو طلای مسکوک محسوب می شود تا مشمول زکات گردد؟ در صورت مثبت بودن پاسخ، آیا پس از پرداخت زکات، پرداخت خمس نیز واجب است؟
پاسخ: زکات ندارد ولی خمس دارد.
sistani.org/12384
۱۲ پرسش: پارسال سر سال خمسی پولم پنج میلیون بود و پس از دادن یک میلیون خمس پول مخمسم (پول پاک) شد چهار میلیون و امسال سر سال خمسی ام رسیده موجودی پولم پنج میلیون تومان است یعنی نسبت به مخمس پارسال یک میلیون اضافه دارم و از جهتی حدود شش ماه پیش از کسی ششصد هزار تومان قرض گرفتم ایا کل یک میلیون خمس دارد ؟
اگر سالهای پیش قرض گرفتم چی؟
پاسخ: قرضی که هزینه زندگی سال شود می توانید مقدار آن را از درامد همان سال کسر کنید و خمس ما زاد را پرداخت کنید ولی امسال نمی توانید قرض سالهای قبل را از درامد امسال کسر کنید.
بنا بر این امسال باید فقط خمس چهارصد هزار تومان را بدهید.
sistani.org/25403
۱۳ پرسش: تعیین قیمت کالاهای موجود مغازه هنگام موعد سال خمس مشکل است، آیا تخمیناً محاسبه شود یا احتیاج به مصالحه دارد؟
پاسخ: تخمین کارشناس کافی است.
sistani.org/12385
۱۴ پرسش: آیا یارانه که به حساب واریز می شود، سر سال خمسی باید حساب شود و خمس آن داده شود؟
پاسخ: اگر در سالی که به حساب واریز شده هزینه زندگی نگردد، خمس دارد.
sistani.org/25402
۱۵ پرسش: کسی که سر سال خمسی اش را فراموش کرده چگونه باید محاسبه کند؟
پاسخ: اگر سودی برای او حاصل شود و شک کند که سر سال او قبل از بدست آوردن این سود بوده که بنابر این جایز است آن را در مؤونه ۱۱ ماه آینده مصرف کند یا اینکه بعد از چند روز سال خمسی او فرا می رسد و بعد از آن تاریخ (بدون پرداخت خمس) حق مصرف آن را نخواهد داشت، پس در این مورد جایز است اینکه بنا را بر احتمال اول بگذارد.
اما اگر در میان سال زیان کند سپس سودی بدست بیاورد و شک کند که سود را پس از انقضای سال خمس خود بدست آورده که در این صورت زیان را نمی تواند از سود تدارک کند یا اینکه در اثنای سال بدست آورده که در این صورت تدارک ممکن است ، نمی تواند بنا را بر تدارک بگذارد. و در اینجا صورتهای مختلف دیگری است.
sistani.org/25408
۱۶ پرسش: آیا بر زمین خریداری شده خمس واجب است ؟
پاسخ: اگر زمین موات باشد یعنی قبلا بر آن زراعت و ساختمان نشده است خمس ندارد ولی پولی که به عنوان خرید پرداخته است خمس دارد.
sistani.org/25409
۱۷ پرسش: آیا افزایش ارزش سرقفلی مشمول خمس است وآیا افزایش قیمت هر سال باید محاسبه گردد یا هنگام فروش؟
پاسخ: افزایش قیمت آن خمس ندارد مگر هنگام فروش که جزو درآمد همان سال حساب می شود.
sistani.org/12387
۱۸ پرسش: در صورتی که سرقفلی مغازه مشمول خمس است، خمس سرقفلی را به قیمت زمان خرید آن باید پرداخت با قیمت فعلی (موعد محاسبه خمس)؟
پاسخ: به قیمت فعلی مگر اینکه با پولی خریداری شده باشد که سال بر آن گذشته است که در اینصورت همان قیمت خرید ملاک است.
sistani.org/12388
۱۹ پرسش: کسی که برای عمره یا حج مستحبی مبلغی برای ثبت نام پرداخت کرده و پس از یک سال یا بیشتر از دنیا رفته است آیا پرداخت خمس بر ورثه واجب است؟
پاسخ: اگر متوفی اهل خمس بوده است و خمس آن مبلغ را از روی غفلت نداده باشد تخمیس آن مبلغ لازم است.
sistani.org/12390
۲۰ پرسش: شخصی مقداری پول جهت خرج سفر، خرید قربانی، سوغات و دیگر مخارج حج همراه خود برده است و در اثنای سفر موعد سال خمسی وی فرا می رسد، آیا پرداخت خمس این پول لازم است یا اینکه جزء مؤونه سال قبل محسوب می گردد؟
پاسخ: خمس دارد.
sistani.org/12391
۲۱ پرسش: زنی هستم که از خود درآمدی ندارم مقدار دو میلیون به من ارث رسیده که من آن را به کار بستم ایا به این پول خمس تعلق میگیرد ؟
پاسخ: خمس ندارد.
sistani.org/12392
۲۲ پرسش: من قبلاً یک مقدار پول داشتم ولی الآن شک دارم که به آن پول خمس تعلق می گرفته یا نه ؟ الآن برای کار کردن از کسی پول قرض گرفته ام ، می خواستم بدانم که آیاباید از این پول خمس پول قبلی را بدهم یا انیکه به شک اعتنا نکنم ؟
پاسخ: به احتیاط واجب باید با حاکم شرع یا وکیل او مصالحه کنید و به نسبت احتمال خمس بپردازید مثلا اگر احتمال تعلق خمس %۵۰ باشد نصف آن را خمس بدهید .
sistani.org/12393
۲۳ پرسش: اگر چند نفر به صورت مشارکتی خانه ای را خریداری نمایند و آنرا اجاره دهند و راه دیگری برای خرید خانه نداشته باشند آیامبلغی که هر یک جهت خرید خانه هزینه کرده اند شامل خمس می شود ؟
پاسخ: هر کدام باید خمس سهم خود را بدهند بلی اگر یکی از آنها در نظر دارد به تدریج سهم بقیه را بخرد و یا اجاره کند و در آن سکونت کند و ترک آن عرفا کوتاهی در حق خانواده شمرده شود تخمیس آن بر او واجب نیست .
sistani.org/12394
۲۴ پرسش: سکه طلایی خریداری می شود قبل از آن که یک سال شود قیمت سکه بالا رود شخص آن را می فروشد آیا به آن خمس تعلق میگیرد؟
اگر سکه نفروشد چه ؟
پاسخ: اگر با درآمد سال خریده است وبرای فروش نگه داشته است همه آن خمس دارد و اگر با پول خمس داده شده خریده ارتقاع قیمت آن سرسال خمس دارد هرچند نفروشد واگر فروخت سود آن که باقی مانده و خرج نشده خمس دارد.
sistani.org/12395
۲۵ پرسش: مبلغ خمس را به کی باید داد و در کجا باید مصرف شود؟
پاسخ: نصف خمس سهم سادات است که خود می توانید به سادات فقیر بدهید، و نصف دیگر آن سهم امام (علیه‏ السلام) است که در این زمان باید به مجتهد اعلم یا وکیل ایشان بدهید، و براى مصرف سهم امام (علیه السلام) در موارد تأمین نیازهای ضروری مؤمنین متدین باید اجازه بگیرید.
sistani.org/25400
۲۶ پرسش: اگر وسیله ای هم برای کار وهم برای استفاده شخصی تهیه نماید مانند موبایل یا لبتاب آیا به آن خمس تعلق می گیرد؟
و اگر وسیله را جهت شغل خود تهیه نمود ولی استفاده شخصی نیز از آن می کند حکم خمسش چیست؟
پاسخ: اگر فقط برای شغل مورد نیاز است خمس دارد هرچند استفاده شخصی هم داشته باشد و اگر برای استفاده شخصی مورد نیاز است خمس ندارد، و اگر برای هر دو مورد نیاز است باز هم خمس ندارد.
sistani.org/12397
۲۷ پرسش: کسیکه مهر به همسرش بدهکار است وقصد پرداخت آن را هم دارد آیا تامیزان مهر به وی خمس تعلق می گیرد اگر عملا مهر را به همسرش نپردازد حکمش چیست؟
پاسخ: درسال اول ازدواج می تواند مقدار مهر را از در آمدن آن سال استثنا ء کند هر چند نپردازد.
sistani.org/12398
۲۸ پرسش: اگر انسان به عنوان میهمان به منزل شخصی برود که می داند یا گمان می کند که اوخمس نمی دهد , آیا خوردن غذا یا وضوء گرفتن یا استفاده از وسایل دیگر در این خانه اشکال دارد؟ آیا لازم است خمس آنچه را که خورده است بپردازد؟
پاسخ: اشکال ندارد وبراوچیزی نیست.
sistani.org/12399
۲۹ پرسش: دانشجوی که مخارجش را دیگری می دهد ودر آمد ثابتی ندارد وگاهی اوقات از طریق اموری مانند تدریس خصوصی واز این قبیل در آمدی کسب می کند آیا سال خمسی برای این درآمد باید در نظر بگیرید ودر این صورت آیا باید اولین روزی که در آمدی کسب کرد را سال خمسی خود محسوب کند؟
پاسخ: هر پولی که بدست می آورید اگر تا یک سال بماند خمس دارد.
sistani.org/12400
۳۰ پرسش: آیا کسی که خرجی خود را از کسی دیگر می گیرد اگر بداند که آن شخص خمس نمی دهد، باید خمس پولی را که از او میگیرد فورا بدهد؟
پاسخ: لازم نیست.
sistani.org/12401
۳۱ پرسش: آیا به هدایای ازدواج (طلا های زینتی ) که به زن می دهند اگر یک سال از آن بگذرد واز آنها به عنوان زینت استفاده شود خمس تعلق می گیرد؟
پاسخ: خمس ندارد.
sistani.org/12402
۳۲ پرسش: آیا خرید ماشین و موبایل میتواند جزو مخارج سالیانه به حساب بیاید یا نه ؟
پاسخ: اگر به آنها نیاز دارد، بله جزو هزینه های سال به حساب می آید البته در صورتی که قبل از گذشت سال خریداری شوند.
sistani.org/12403
۳۳ پرسش: بانک فقط در صورت سپرده گذاری وام می دهد . حال اینجانب مبلغ دوونیم میلیون تومان در آن بانک سپرده گذاشته ام تا به اینجانب وام دهد تا با آن خانه ای بخرم . آیا با گذشت سال به پول سپرده اینجانب خمس تعلق میگیرد یا نه ؟
پاسخ: بله خمس دارد .
sistani.org/12404
۳۴ پرسش: اینجانب مبلغ ۳۸۶ هزار تومان جهت خوابگاه ووامهای دانشجویی به صندوق رفاه دانشجویان بدهکار میباشم وقرض خود را باید از سال ۸۴ به بعد بپردازم اکنون که در سربازی هستم برجی حدوداً ۲۰ هزار تومان حقوق میگیرم آیا با کامل شدن یک سال از دریافت اولین حقوق اگر چیزی از این پول باقی مانده بود به آن خمس تعلق می گیرد یا نه ؟
پاسخ: خمس بر شما واجب نیست .
sistani.org/12405
۳۵ پرسش: نظر معظم له در مورد ارتباط ونشست وبرخاست با اقوامی که خمس نمی دهند چیست ؟
پاسخ: اشکال ندارد
sistani.org/12406
۳۶ پرسش: من سال گذشته مقداری طلا خریدم وآن را برای پوشیدن در اختیار خواهرم گذاشتم وقرار شد در هنگام نیاز آنها را به من پس بدهد . با توجه به اینکه بنده هنوز تحت تکفل پدرم می باشم واین اموال هدیه بوده اند آیا بر آنها خمس تعلق می گیرد ؟
پاسخ: خمس دارد .
sistani.org/12407
۳۷ پرسش: آیا شهریه طلبه ها خمس دارد ؟
پاسخ: شهریه حضرت آیت الله به طلبه ها تملیک می شود پس اگر یک سال بماند خمس دارد، ولی اگر شهریه اباحه تصرف باشد خمس ندارد.
sistani.org/12408
۳۸ پرسش: آیا به اجناس مصرفی یا سرمایه ای که قسطی هستند خمس تعلق می گیرد ؟
پاسخ: مادامیکه اقساط آنرا نداده خمس ندارد اما بعد از دادن هر قسطی خمس آنرا بدهد .
sistani.org/12409
۳۹ پرسش: اگر بدانیم که شخصی خمس و زکات خود را نمیدهد استفاده از اموال چنین شخصی چه حکمی دارد ؟
پاسخ: جایز است .
sistani.org/12411
۴۰ پرسش: اگر تقریباً اطمینان داشته باشیم کسی خمس نمی دهد آیا غذا خوردن در منزلش ایراد دارد؟
پاسخ: اشکال ندارد.
sistani.org/12412
۴۱ پرسش: آیا به سیسمونی بچه که خانواده همسر می دهند خمس تعلق میگیرد یا خیر اگر توان تهیه ان را در اینده نداشت چطور؟
پاسخ: اگر قبل از گذشت یکسال از آنها استفاده بشود خمس ندارد.
sistani.org/12413
۴۲ پرسش: کسی که در بلاد غیر مسلم زندگی میکند چگونه باید خمس خود را بپردازد؟
پاسخ: اگر موارد صرف خمس در آنجا وجود ندارد به کشورهائی می فرستد که وجود دارد.
sistani.org/12415
۴۳ پرسش: آیا حقوق بازنشستگس خمس دارد ؟
پاسخ: اگر کسر بخشى از حقوق توسط دولت در دوران کارمندى به عنوان تملک دولت با موافقت کارمند باشد حقوق بازنشستگى خمس ندارد مگر پس از قبض مال وگذشتن یک سال تمام (صرف حساب به حساب کردن بدون واریزی حقیقی مبلغ کافی نیست). ولى اگر کسر بخشى از حقوق توسط دولت به عنوان قرض باشد که آن را پس از بازنشستگى تدریجا مى پردازد مقدار کسر شده خمس دارد ودر این صورت کارمند مى تواند هر ماه به مقدار کسر شده ماهیانه را خمس بدهد ومى تواند همه حقوق دریافتى را خمس بدهد تا وقتى که تمام مبلغ کسر شده در طول دوران کارمندى پایان یابد.
sistani.org/25410
۴۴ پرسش: یک مشکل مالی داشتم لذا به همین جهت درخواست وام کردم، بعد از مدتی بانک به من مبلغی وام داد در همین روزها موقع خمس من بود، آیا باید خمس وام را بدهم؟
پاسخ: وام خمس ندارد مگر مقداری که قسط آن را داده باشید و اصل یا بدل آن مانده باشد.
sistani.org/12416
۴۵ پرسش: این جناب سه سال پیش دومیلیون تومان پدرم به من بخشید وآن پول در بانک به صورت سپرده گذاری کوتاه مدت بود ، من ساله خمسی دارم چطور باید خمس این پول وسود آن را حساب کنم؟
پاسخ: خمس در اصل پول واجب است وهمچنین بر سود آن اگر سپرده گذاری بر اساس معامله شرعی صحیح بوده واحتمال می دهد که بانک به مفاد آن عمل می کند.
sistani.org/12417
۴۶ پرسش: دومنزل دارم که در یکی زندگی می کنیم ودیگری در رهن است ویکی به نام خودم ودیگری به نام همسرم می باشد آیا به خانه ای که در رهن است خمس تعلق می گیرد یا نه؟
پاسخ: خمس دارد.
sistani.org/12418
۴۷ پرسش: از طرف دولت مقداری پول به عنوان بیمه عمر میت به ورثه داه شده آیا این پول خمس دارد؟
پاسخ: اگر تا سر سال خمسی استفاده نشود خمس دارد.
sistani.org/12419
۴۸ پرسش: دخترم فوت نموده وچون فرزندی نداشته از اوبه من ارث رسیده آیا ارث اوخمس دارد؟
پاسخ: خمس ندارد.
sistani.org/12420
۴۹ پرسش: اگر پدر شوهر انسان خمس ندهد حکم مالی که برای خانواده پسرش می خرد چگونه است؟
پاسخ: حلال است.
sistani.org/12421
۵۰ پرسش: شراکت تجاری با کسی که می دانیم خمس نمی دهد چه حکمی دارد؟
پاسخ: اشکال ندارد.
sistani.org/12422
۵۱ پرسش: اگر وام قرض الحسنه برای مسکن دریافت کرده باشیم که بعد از گذشت یک سال باید برگردانیم واین پول سودی داشته باشد آیا به اصل وام هم خمس تعلق می گیرد یا فقط به سود وام؟
پاسخ: خمس فقط به سود تعلق می گیرد.
sistani.org/12423
۵۲ پرسش: اگر پدر شخصی به اوسرمایه ای به عنوان هدیه یا غیر آن بدهد سر سال براصل سرمایه خمس تعلق می گیرد؟ بر سود آن؟
پاسخ: به هر دو(سرمایه وسود) خمس تعلق می گیرد البته اگر سود صرف در موونه بشود خمس آن واجب نیست.
sistani.org/12424
۵۳ پرسش: ـ آیا به اجناس مصرفی یا سرمایه ای که قسطی هستند خمس تعلق می گیرد ؟
۲ ـ آیا به هدایای ازدواج دانشجویی که از طرف نهاد در دانشگاه به دانشجویان داده می شود خمس تعلق می گیرد با توجه به اینکه وجهی به عنوان ثبت نام در ابتدا از دانشجویان گرفته می شود ؟
۳ ـ آیا اگر شخصی که هدایای ازدواج دانشجویی را دریافت می کند مقلد مرجعی باشد که قائل بر تعلق خمس بر هدیه است قبل از اینکه به آن هدایا که نقدی یا جنسی و یا بن است سال بگذرد به مرجع دیگری که قائل بر تعلق خمس بر هدیه نیست رجوع کند باید طبق فتوای مرجع اول عمل کند یا دوم (خمس بدهد یا نه) ؟
پاسخ: ۱ ـ مادامیکه اقیساط آنرا نداده خمس ندارد اما بعد از دادن هر قسطی خمس آنرا بدهد .
۲ ـ اگر بر آن سال نگذرد خمس ندارد و اگر بعد از گرفتن هدیه آنرا در مؤونه صرف نکرد بعد از گذشت یکسال بر آن خمس آنرا باید بدهد و وجهی را که در ابتدا بعنوان ثبت نام از او گرفته اند اگر دوبار به او بر می گردانند و یکسال از دادن آن گذشته باشد باید خمس آنرا هم بدهد .
۳ ـ در صورتیکه ثابت نشود مرجع دوم از متوفی اعلم است باید به فتوای اولی اگر چه فوت کرده باشدعمل کند و بهرحال اگر هدایا را در اثنای سال مصرف کند خمس ندارد .
sistani.org/12425
۵۴ پرسش: ۱ـ سال خمسی پدر من اول فروردین است خرید لباس من در اواخر اسفند ماه است در حالیکه به آن نیاز داریم به سال خمسی پدر من برخورد می کند در ضمن من شاغل نیستم آیا به این لباس خمس تعلق می گیرد ؟
۲ ـ در پانزده سال پیش پدرم منزلی خرید که به یک میلیون و دویست هزار تومان آن خمس تعلق گرفته بود الآن پول خمس را چگونه بدهیم به قیمت فعلی که ترقی کرده یا قیمت سابق ؟ نمازهایی که در این منزله خوانده ایم چگونه است ؟
۳ ـ اگر بخواهیم روز سال خمسی را عوض کنیم چگونه است ؟
۴ ـ آیا به هدیه خمس می گیرد ؟
۵ ـ نماز خواندن با لباسهایی که به آن خمس گرفته بود و ما نمی دانستیم به آن خمس گرفته آیا باید قضا کنیم ؟
پاسخ: ۱ـ اگر پدر لباس را به شما تملیک می کند خمس ندارد .
۲ ـ اگر خمس به قیمت آن تعلق گرفته همان مقدار پول را باید بپردازید و نمازها اشکالی ندارد .
۳ ـ می توانید سال خمسی را جلو بیاندازید به این ترتیب که در یکی از روزهای سال، قبل از روز خمس همیشگی، خمس موجودی خود را محاسبه کنید و بپردازید و سر سال خواهد بود .
۴ ـ اگر در مؤونه مصرف نشود خمس دارد .
۵ ـ در این صورت نماز صحیح است .
sistani.org/12426
۵۵ پرسش: خرجهای حج عمره از ثبت نام و خرید وسایل ضروری سفر آیا جزء خرج سال محاسبه میشود یا خمس تعلق میگیرد؟
پاسخ: اگر همان سال مشرف شود خمس ندارد.
sistani.org/12427
۵۶ پرسش: آیا دیه خمس دارد یا خیر؟
پاسخ: خمس ندارد.
sistani.org/12428
۵۷ پرسش: خمس از چه سنی واجب است؟
پاسخ: اگر تا یک سال استفاده نشوند به اموال بچه ها هم خمس تعلق میگیرد و بر پدر واجب است خمس اموال فرزند نابالغ را از اموال بچه بدهد.
sistani.org/12429
۵۸ پرسش: زرگری که تعداد قابل ملاحظه ای طلای مسکوک دارد به لحاظ زکات وظیفه اش چیست؟
پاسخ: زکات ندارد ولی تخمیس ان واجب است.
sistani.org/12430
۵۹ پرسش: شخصی منزلی را بمبلغ ۱۰ میلیون خرید پس از استفاده ۳ سال بعد به چند برابر آن مبلغ فروخت و اکنون دنبال منزل دیگری است اگر چنانچه سال خمس سر رسید و هنوز منزلی پیدا نکرده است در مورد خمس اصل پول و افزایش ان چه تکلیفی دارد؟
پاسخ: فقط خمس افزایش را باید بدهد.
sistani.org/12431
۶۰ پرسش: نظر به اینکه بنده سال خمسی دارم، اگر قبل از فرا رسیدن سال خمسی ام مقداری سهام را که برای خرید خانه سر مایه گذاری کرده بودم بفروشم و بلافاصله خانه بخرم آیا باید خمس این مال را بپردازم ( با توجه به اینکه بدون سر مایه گذاری در این راه قادر به خرید ملک نبودم ) ؟
پاسخ: با فرا رسیدن سر سال خمسی ارزش سهام خمس دارد هرچند که آن نفروخته باشید ولی اگر سهام از درامد امسال باشند و قبل از رسیدن سال خمسی سهام را بفروشید و به خانه تبدیل کنید خمسی بر شما نیست .
sistani.org/12432
۶۱ پرسش: من از در آمد امسال ۷ عدد سکه ثبت نام کرده ام ولی سکه هارا سال بعد می دهند می خواهم سکه ها را سال بعد بفروشم و سود ببرم آیا از نظر خمس مشکلی وجود دارد ؟
چون همه ی پولهایم را آخر سال خمسی ام برای خرید سکه داده ام ؟
پاسخ: پولهایی را که بابت ثبت نام سکه داده اید خمس دارد.
sistani.org/12433
۶۲ پرسش: آیا به سوغات و هدیه خمس تعلق میگیرد ؟
پاسخ: اگر تا سر سال استفاده نشود خمس تعلق میگیرد ولی اگر قبل از رسیدن سال خمسی در زندگی استفاده شود خمس ندارد.
sistani.org/12434
۶۳ پرسش: من دانشجو هستم و خرج من را پدرم میدهد به تازگی درآمدی پیدا کرده ام از طرفی پدرم به شدت زیر قرض است و خرج ما را به سختی میدهد با این وجود آیا به این در آمد من خمس تعلق می گیرد ؟
پاسخ: اگر مبلغی از آن اضافه بر مخارج سالانه بود باید خمس آنرا بدهید در ضمن کمک به پدر جزو مخارج شما محسوب می شود .
sistani.org/12435
۶۴ پرسش: اگر بلیت هواپیما برای سفر خر یده باشم و هنوز به سفر نرفته باشم سال خمسی من فرا رسیده ایا باید خمس بلیت را بدم؟
پاسخ: اگر باز پس گرفتن مبلغ ممکن نباشد خریدار بلیط یا مسافر کاروان فقط مالک خدمات معین غیر قابل برگشت وغیر قابل تعویضی بر عهده شرکت فروشنده بلیط یا مدیر کاروان می باشد، پس خمس در آن واجب نیست.
sistani.org/25412
۶۵ پرسش: زوجی از جهیزیه استفاده نکرد و مبلغی بدهکار هستند آیا خمس جهیزیه را باید بدهند ؟
پاسخ: اگر وسائل مورد استفاده قرار نگرفته، از وسائلی باشد که عادتا باید در خانه باشد مثل اشیائی که برای پذیرایی از مهمان لازم است خمس ندارد .
sistani.org/12436
۶۶ پرسش: شخصی خمس و زکات خود را نمی دهد اگر به ما پولی بدهد یا کادو بیاورد می توانیم استفاده کنیم ؟
پاسخ: بله جایز است .
sistani.org/12437
۶۷ پرسش: پولی که برای ازدواج و خرید مسکن مورد نیاز کنار گذاشته میشود ایا خمس دارد؟
پاسخ: بله خمس دارد.
sistani.org/12438
۶۸ پرسش: آیا خمس فرزندان خود را که هنوز مکلّف نیستند از اموال آنها پرداخت کنند ؟
پاسخ: بر پدر واجب است که خمس متعلق به اموال فرزند نابالغ را بپردازد و می تواند از مال خود آنها بدهد .
sistani.org/12439
۶۹ پرسش: آیا به زمینی که شخص خریداری می کند تا قیمت ان بالا رفته و آنرا بفروشد و در آمد کسب کند خمس تعلق میگیرد؟
پاسخ: خمس تعلق میگیرد.
sistani.org/12440
۷۰ پرسش: آیا به اجناس که برای زندگی روزمره خریداری میشوند و سالیان سال قابل استفاده اند خمس تعلق می گیرد ؟
پاسخ: آن مقداری که تا آخر سال مصرف نشده است باید تخمیس شود .
sistani.org/12442
۷۱ پرسش: آیا ماهیانه کارمندان دولت که از حقوق آنها کسر می شود کفایت از خمس و زکات می کند ؟
پاسخ: کفایت نمی کند .
sistani.org/12444
۷۲ پرسش: به مبلغی که به عنوان رهن که در اجاره مغازه و یا منزل سپرده می شود خمس تعلق می گیرد؟
پاسخ: هر گاه آن مبلغ را پس بگیرد، خمس دارد .
sistani.org/12445
۷۳ پرسش: آیا مواد غذایی که خانواده عروس در جهاز میگذارند و از یکسال بگذرد به آن خمس تعلق میگیرد ؟
پاسخ: اگر قابل فروش باشند به قیمتی که از شما میخرند خمس دارد.
sistani.org/12446
۷۴ پرسش: آیا هدیه و کادوهایی را برای عروس می خرند و از یکسال رد شود خمس به آن تعلق می گیرد ؟
پاسخ: اگر در سال اول ار آن استفاده نشود خمس دارد.
sistani.org/12447
۷۵ پرسش: یک سی دی برنامه خارجی از طرف دوستم برای من آورده شد بعد از نصب فهمیدم که این سی دی از مالی بوده که خمس آن را نداده اند آیا استفاده از این سی دی درست است؟
پاسخ: استفاده از آن جایز است .
sistani.org/12448
۷۶ پرسش: من حدود یک سال پیش تعدادی کتاب خریدم ولی از آنها استفاده نکردم آیا باید خمس آنها را بپردازم؟
پاسخ: خمس قیمت فعلی آنها لازم است بپردازید.
sistani.org/12449
۷۷ پرسش: در یک صندوق خانوادگی شرکت کردم و هر ماه مبلغ ثابتی می دهم تا بعدا اسم من در قرعه کشی دربیاد و مبلغ را یک جا دریافت کنم، ایا به مبالغی که هر ماه پرداخت می کنم و هنوز اسمم در نیامده خمس تعلق می گیرد؟
پاسخ: آنچه هر ماه مى پردازید در واقع به کسى که نوبتش رسیده است قرض مى دهید و هرگاه نوبت شما شد نسبت به آن مقدارى که به افراد قرض داده اید قرض خود را از آنها پس می گیرید ، و بقیه مبلغ دریافتی قرض گرفتن از دیگر اعضاء است ، پس هرگاه نوبت شما شد به مقدارى که قبل از سر سال خمسى پرداخته بودید خمس آن فورا واجب است.
sistani.org/25407
۷۸ پرسش: افرادی که مستطیع حج شده اند فقط آن مقدار پولیکه آنها را تا مکه میرساند پرداخت نموده اند . آیا به پول و مخارجی که در حین انجام کل اعمال حج مثلا برای خرید گوسفند قربانی و غیرهم که به مصرف خواهد رسید خمس تعلق میگیرد یا نه؟
پاسخ: اگر پول در عرض سال باشد خمس ندارد و اگر سال خمسی بر آن گذشته باید خمس آنرا بدهند چه برای مصرف حج باشد چه مصارف دیگر.
sistani.org/12450
۷۹ پرسش: آیا خمس را می توان به غیر مرجع تقلید داد؟
پاسخ: با اجازه از ایشان اشکال ندارد و گرنه نمی تواند.
sistani.org/12453
۸۰ پرسش: اگر ماشین هم برای کار و هم برای استفاده شخصی تهیه نماید آیا به آن خمس تعلق می گیرد؟
و اگر ماشین را جهت شغل خود تهیه نمود لیکن استفاده شخصی نیز از آن نمود حکم خمسش چیست؟
پاسخ: اگر اتومبیل با توجه به شکل و نوع آن فقط مخصوص استفاده شخصی باشد خمس آن واجب نیست حتی اگر از آن برای کار نیز استفاده کند، ولی اگر اینگونه نباشد مانند آنکه ماشین حمل بار یا وانت خریداری نماید و گاهی اوقات خانواده خود را با آن جا به جا کند خمس آن واجب است.
sistani.org/12454
۸۱ پرسش: زنی هستم با سه فرزند از همسرم طلاق گرفتم برای امرار معاش فرزندانم خانه ام را فروختم و با آن یک ماشین تهیه کردم و خانه اجاره نمودم آیا به این مال
خمس تعلق میگیرد؟
پاسخ: خمس ندارد.
sistani.org/12456
۸۲ پرسش: آیا جهیزیه دختر (وسایل منزل) که در طی سالها خریداری می شود و نگه داشته می شود برای ازدواج خمس دارند؟
پاسخ: اگر متعارف چنین باشد که انسان جهیزیه دخترش را در سالهای متعدد تدریجا تهیه کند وتهیه نکردن جهیزیه منافی شانش باشد هرچند از جهت اینکه نتواند در وقتش تهیه کند اگر در بین سال از منافع ان سال مقداری جهیزیه بخرد که از شانش زیاد نباشد وعرفا تهیه ان مقدار در یک سال جزء مصارف سالیانه متعارف او شمرده شود خمس ان را لازم نیست بدهد واگر از شانش زیاد باشد یا از منافع ان سال در سال بعد جهیزیه تهیه نماید باید خمس ان را بدهد.
sistani.org/12457
۸۳ پرسش: آیا هزینه ثبت نام حج تمتع که سال از آن گذشته باشد خمس دارد ؟
پاسخ: اگر حج بر او مستقر نبوده خمس دارد .
sistani.org/12459
۸۴ پرسش: مقداری دی وی دی های مذهبی برای فروش تهیه کرده ام. چند روزی است که به سال خمسی رسیده ام با توجه به اینکه هیچ یک از این دی وی دی ها را نتوانسته ام بفروشم و سودی بدست نیاورده ام آیا باید خمسشان را پرداخت کنم؟
پاسخ: اگر قیمتی دارند باید خمس آنها را پرداخت کنید.
sistani.org/12795
۸۵ پرسش: ۱- آیا می شود از مال امسال خمس پارسال را داد؟
۲- پیش پول خانه که مستأجرها بعد از مدتی آن را از صاحبخانه می گیرند و قصد خرید خانه دارند تا چه موقع می تواند بدون دادن خمس آن را نگهدارند تا به مقصد برسند؟
پاسخ: ۱- مانعی ندارد و اگر مالی که می خواهید خمس آن را بدهید موجود است باید ربع آن را به عنوان خمس بدهید.
۲- سر سال باید خمس آنرا بدهند و در صورت افتادن در سختی دستگردان کنند.
sistani.org/14779
۸۶ پرسش: مهریه من شامل سکه طلا می باشد. من چند عدد از آنها را دریافت نموده ام، اگر یک سال خمسی از آن بگذرد در حالی که مهریه می باشد آیا به آن خمس تعلق می گیرد یا نه؟
پاسخ: مهری را که زن می گیرد، و مالی را که مرد عوض طلاق خلع می گیرد، و همچنین دیه ای که دریافت می شود، خمس ندارد. و همچنین است ارثی که بر اساس قواعد معتبر در باب ارث به انسان می رسد.
sistani.org/20197
۸۷ پرسش: آیا استفاده از کتب وجزواتی که سال گذشته به آنها نیاز داشته ام واکنون یک سال از آخرین مورد استفادۀ آنها گذشته است جایز است یا باید خمس آنها را بدهم؟
پاسخ: خمس ندارد.
sistani.org/23136
۸۸ پرسش: ۱- پولی را که انسان بابت خرید خانه جمع آوری می کند خمس دارد؟
۲- پولی را که فرد در قرارداد به رهن واجاره بعنوان قرض الحسنه به موجر می پرداخت خمس دارد؟
۳- پولی را که فرد به فرد دیگر قرض می دهد خمس دارد؟
پاسخ: هر سه مورد خمس دارد.
sistani.org/23137
۸۹ پرسش: من در دبی تجارت میکنم من خمس از درامد خالص و بعضی از اقلام در انبار به فروش نمیرسد و سال بعد با کالاهای جدید قاطی میشود وسال دوباره به اخر میرسد و دوباره خمس باید پرداخت کنم؟ لطفا توضیح دهید؟
پاسخ: در اخر سال خمسی موجودی را حساب کنید و خمس انرا بدهید و در سال بعد همین کار را انجام دهید و فقط مقدار خمس سال گذشته را کم کنید .
sistani.org/23144
۹۰ پرسش: چگونه می شود به رهن خانه خمس تعلق نگیرد؟
پاسخ: اگر رهن خانه از پولی باشد که اگر صرف در مؤونه نشود باید خمس آن را داد راه فرار و چاره ای که خمس ندهید وجود ندارد.
sistani.org/25399
۹۱ پرسش: چه اموالی خمس به آنها تعلق نمی گیرد؟
پاسخ: مهرى را که زن مى ‏گیرد ، و مالى را که مرد عوض طلاق خلع مى ‏گیرد، و همچنین دیه ‏اى که دریافت می شود ، خمس ندارد . و همچنین است ارثى که بر اساس قواعد معتبر در باب ارث به انسان مى ‏رسد .
sistani.org/25439
برای ارسال سوال جدید اینجا را کلیک کنید
العربية فارسی اردو English Azərbaycan Türkçe Français